Brobygget 2001-2002
Omarbetad 2017-09-21
Den gamla (sedan 1915) befintliga järnvägsbron i en stålkonstruktion byttes 2001-2002
ut mot en ny bro i betong i samverkan med stål.
En stor händelse i en liten ort, ett bygge av en järnvägsbro. På senvåren 2001 påbörjades
arbetena. Här kan ni följa arbetet vecka för vecka.
Fakta om konstrukionen
Total brolängd: 56 m
Fri brobredd: 7,0 m
Stöd:
2 st belägna på land grundlagda på stålkärnepålar. Bottenplattor och pelare utförda i betong.
Stålbalkar:
2 st, h =3100 mm, h = 1520 vid landfästen
Brobana:
Betongtråg i samverkan med stålbalkar fyllt med makadam.
Stålkärnepålar: ca 600 m
Stålbalkar: ca 100 ton
Armering: ca 45 ton
Betong: ca 300 m3
Bron byggs färdig på provisoriska fundament nedströms den gamla för att sedan flyttas i sidled
till den permanenta platsen där den ersätter den gamla bron.
Tidplan:
Dagen "D" var helgen 13 -15 oktober 2001 då den gamla bron togs bort och den nybyggda lanserades
på rätt plats under ett ca 40 timmar långt tågstopp.
Entreprenör:
NCC Entreprenad Dalarna.
Konstruktör:
BROTEC i Falun ett litet konsultföretag som specialiserat sig på brokonstruktioner, sedemera ingående i
Vägverket Konsult som blev en del i Vectura AB som nu är inkorporerade i SWECO.
Vecka 21
Här syns den befintliga järnvägsbron fotograferad från landsvägsbron som ligger cirka 100 m nedströms.
Åt vänster går järnvägen mot Storvik och åt höger (norrut) mot Ockelbo.
Arbetet med att schakta för nytt fundament (södra sidan) är påbörjat.
Vecka 31
Det provisoriska fundamentet på södra sidan är gjutet och man ser pålarna för det på norra sidan.
Formsättning för fundamentet under bron på södra sidan har påbörjats.
Vecka 32
De två balkarna som ska bära den nya bron har kommit. De levereras i två delar vardera och här ska
de svetsas ihop på platsen. Balkarna har placerats parallellt med järnvägen en bit innanför det södra
landfästet där en särskild plats har gjorts i ordning.
Här byggs ett tak över skarven för att skydda mot nederbörd. Balkarna är alltså över 3 m höga.
Grabbarna som gör svetsjobbet kommer från Piteå och arbetar intensivt för att den koncentrerade tidplanen
ska hålla.
Vecka 34
Torsdag 23 augusti. I dag skall balkarna lanseras över ån. De vilar på bockar med glidlager av teflon.
Man ska först dra balkarna till ett läge cirka 23 m ut med hjälp av vajrar fästa i brons bakkant och i
det provisoriska fundamentet.
Formen för tråget är redan påbörjad.
Men...
Friktionen i lagren är för stor och det ena vajerfästet pallar inte och lossnar. Nya kraftigare fästen
tillverkas på platsen. Det tar nästan hela dagen under intensivt arbete.
Under tiden kör den stora mobilkranen på plats på andra sidan bron och görs i ordning för sin roll -
den fortsatta lanseringen över ån. Det är en ganska stor kran som synes. Och det behövs nog för
balkarna väger cirka 100 ton. Här backar den in från landsvägen.
Snickarna bygger färdig formen för det nya fundamentet under den gamla bron. Den nya bron ska sedan
skjutas på sin permanenta plats på dessa.
Här syns vajrarna som ska dra bron den första biten ut över ån. De är fästade i en ram som är monterad
på balkarnas bakände.
Den andra änden av dem är fästade i de domkrafter som drar fram vajern bit för bit
"Sista smörjelsen" före drag. Balkarnas undersida penslas med specialsåpa för att de ska glida över upplagen.
Förflyttningen går långsamt, mycket långsamt. Bara någon decimeter i taget drar man hela ekipaget.
Under torsdagen drar man 6 à 7 m.
Fredag 24 augusti. Innan fortsatt lansering flyttas ett av glidlagren närmare det södra provisoriska
fundamentet. Ett glidlager ska också monteras på själva fundamentet.
Fredag förmiddag. Så här långt har man kommit och klockan är 10.
Hit fram, till norra fundamentet skall brobalkarna...
Spännande fortsättning...
Fredag 24 augusti - det är kväll. Mobilkranen har tagit tag i den yttre änden av balkarna. Lyft och
förflyttning får ske bara mellan tågpassagerna då strömmen kan stängas av. Det är av säkerhetsskäl.
En lång natt väntar...
Fästena för glidlagren på fundamentet måste svetsas bättre. Och skymningen faller.
Det är ganska stämningsfullt och lite dramatiskt när hela den tunga konstruktionen sträcker sig som ett
urtidsdjur ut över det spegelblanka vattnet iden ljumma sensommarkvällen.
Svetsningen av glidlagren tar lång tid. Klockan närmar sig midnatt.
Dragokets ena "ben" måste skäras av för att gå fritt från sponten när bron vrids några grader för att komma
i rätt läge. Det lyser som fyrverkerier i nattmörkret.
Lördag 25 augusti, nu ligger brobalkarna på plats. Vid 4-tiden på morgonen, när himlen börjat ljusna i
nordöst, låg bron på sin plats. Här är den fotograferad i dagsljuset.
Och byggplatsen är tom och tyst.
Norra fundamentet.
Bild från norr. Balkarna ligger alldeles intill den befintliga bron.
Vecka 35
Formsättning och armering av tråget pågår. Här fotograferat från södra delen av nuvarande bro.
Landsvägsbron skymtar i bakgrunden.
Vecka 36
Formen för brotråget är klar och man har armerat första gjutetappen. Formsättning för landfästenas
stödvingar pågår.
Fundamenten är gjutna men formen har inte rivits än.
Här syns armeringen i brotråget vid anslutningen mot en av stålbalkarna. Dessa har påsvetsade dubbar
för att få samverkan med betongen.
Översikt av bron sedd från södra sidan.
Vecka 37
Den första etappen av gjutningen av brotråget är klar. Presenningar täcker betongen.
Vid södra landfästet har man armerat änden av bron och stödvingarna.
Sida vid sida ligger gamla och nya bron och dagen D närmar sig obönhörligt.
Vecka40
Formen för brotråget rivs. Den lyfts bort med hjälp av mobilkranen.
Nu kan man tydligt se hur den nya bron ser ut.
Vid de båda fundamenten görs uppfyllning med sprängsten. Man har röjt nya körvägar fram till landfästena.
Bild mot norr.
De nya fundamenten är beredda att ta emot den nya bron. Här det norra.
Under den gamla bron sitter tillverkarens skyltar: ATLAS STOCKHOLM 1915 står det - nu är dina dagar räknade!
Vecka 41
Lördag 13 oktober - mobilkranarna är på plats. Här den stora med monterat utligg som ska lyfta den gamla bron
Banverket är på plats och kontaktledning och stolpar monteras ner.
Demonteringsfolket i full fart med att skära av brobalkarna för att kunna lyfta bort den i delar.
Men det blir ett drygt jobb innan den första biten kan lyftas av kranen. Klockan är 12.15.
Banverkarna tar också bort rälsen i anslutning till bron.
Grävmaskinen river norra landfästet. Det består av noggrant huggna och hopfogade granitblock.
Bit för bit tas den gamla bron bort, men den sista delen står fortfarande kvar när mörkret faller och
det inte längre går att få några bra foton av lyftet.
Nåja, det syns något i alla fall. Kl 21.30, 2½ timme innan man skulle ha startat lanseringen av den
nya bron så ligger den på plats! Snacka om att det går som på räls.
Söndag 14 oktober: Nu startar arbetet med fyllning vid landfästena och på själva bron.
Banverket rycker in och börjar lägga spår.
Ett intensivt arbete när den soliga oktobersöndagen går mot kväll. Tidigt på måndag morgon ska
tågen åter rulla.
Här ligger den gamla bron i en jättelik skrothög.
Maj 2002
Vårvärmen har kommit. Nu är det dags att göra de målningsbättringar och de slutarbeten som inte kunde
göras i fjol.
Här är målarna i full fart fast det faktiskt är helgdag (9 maj).
En vecka senare är den färdigmålad. Elegant mörk rödbrun färg på stålkonstruktionen.
I bakgrunden kan man se den gamla gång- och cykelbron (Hyttbron).
Här är några av de personer som arbetat med bron.