Järboportalen - bildgalleri

 

T-Fordsvängen 2011

Lördagen den 16 juli samlades ett gäng välvårdade T-Fordar med sina hängivna ägare och passagerare till en träff i Järbo. Arrangör var Carl-Herman Schneider, själv en entusiastisk Ford-ägare.

De deltagande ekipagen åkte en runda via Kungsgården-Storvik-Gammelstilla-Årsunda-Sandviken och tillbaka till Järbo. T-Fordsvängen har varit ett återkommande arrangemang under några år och man hoppas kunna fortsätta framöver. T-Forden var den vanligaste bilen i Sverige på 1920-talet. Som mest lämnade en ny bil fabriken var 26:e sekund år 1924.

Bilarna börjar samlas på garageplanen. Det hänger gråa moln på himlen så de flesta ser till att suffletterna är uppfällda.

Svenska T-Ford klubben 

T-Fordrally 2019

T-Fordsvängen 2012

T-fordsvängen 2011

Ankomst till träffen
T-fordsvängen 2011

Suffletten fälls upp
T-fordsvängen 2011

Beundrande blickar

Fina föreningsmärken och skyltar pryder bilarna.
Återförsäljarna satte egna skyltar på bilarna.

T-fordsvängen 2011

Svenska T-Ford klubbens emblem
T-fordsvängen 2011

Automobilhistoriska klubben
T-fordsvängen 2011

Svenska Motor Klubben
T-fordsvängen 2011

Bilkompaniet i Borlänge sålde denna bil
T-fordsvängen 2011

Leverantör: Br. Hansson Storvik
T-fordsvängen 2011

Kylarlock med termometer

Kylarlocken av specialmodell med inbyggd termometer.
Lyktor och annan utrustning är helt annan än vi ser på moderna bilar

T-fordsvängen 2011

En annan variant av kylarlock
T-fordsvängen 2011

Och ännu en kylartermomenter
T-fordsvängen 2011

Strålkastare
T-fordsvängen 2011

Signalhorn
T-fordsvängen 2011

Trägolv med det originella pedalstället
T-fordsvängen 2011

Bagagelådor utanpå
T-fordsvängen 2011

Givare till hastighetsmätaren, ett tillbehör
T-fordsvängen 2011

Spiralfjädrarna fungerar som stötdämpare
T-fordsvängen 2011

Hjulen hade normalt träekrar

Här bär det av i parad på utflyktsrundan och den hägrande lunchen i Gammelstilla.

T-fordsvängen 2011

Bilarna tuffar förbi Ytterbyn
T-fordsvängen 2011

Årsmodell 1919 med Hans Ädel
T-fordsvängen 2011

Årsmodell 1923 med Anders Näslund
T-fordsvängen 2011

Bengt Jernberg med årsmodell 1927, den sista
T-fordsvängen 2011

Årsmodell 1924 med Gösta Pettersson
T-fordsvängen 2011

Stig Grip och årsmodell 1924
T-fordsvängen 2011

Björn Karlebrink också med 1924
T-fordsvängen 2011

Ännu en 1924 med Mats Westlund
T-fordsvängen 2011

Årsmodell 1925 med Mats Östberg
T-fordsvängen 2011

Årsmodell 1923 med Yngve Berglund
T-fordsvängen 2011

Sist en 1926:a med Carl-Herman Schneider